Pegasus, Pegonomi paketi ile 60 gün öncesinden rezervasyon yaptıranlara 25 YTL’den başlayan kademeli fiyatlarla uçma imkanı verecek. Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, yılda 10-12 milyon kişinin havayoluyla taşındığı sektörde yüzde 10 civarında pazar payına sahip olduklarını ve kendilerine ev olarak seçtikleri Sabiha Gökçen Havalimanında bu oranın yüzde 50’nin üzerinde olduğunu kaydetti.
Sabancı, yaklaşık bir yıldır faaliyette bulundukları sektöre ilk girdiklerinde sabit ve yüksek fiyatların söz konusu olduğunu, İstanbul’un tek bir hava meydanının kullanıldığını ifade ederek, ”Uyuyan bir ikinci meydan vardı. Minyatür kale beşe beş maç yapsam, hiçbir yolcu rahatsız olmazdı. Yolcu o kadar azdı. Bizim bulduğumuz düzen, aynı tas aynı hamam düzeniydi. Biz ne yaptık? 55 YTL’den başlayan fiyatlarla sektöre girdik ve bugün devam ediyoruz” diye konuştu. Güvenlik ve bakımın sektörde en önemli unsur olduğunu, en düşük fiyatın ise dünya havacılığında ikinci en önemli faktörü oluşturduğunu belirten Sabancı, şirket olarak yüzde 90’ın üzerinde zamanında uçuş gerçekleştirerek rötar konusunda çok iyi bir başarı sergilediklerini vurguladı.
”ÜCRETSİZ YEMEK KALKACAK, İSTEYEN ÜCRETLİ YİYECEK”
Ali Sabancı, müşterilere rötar konusunda bazı taahhütler verdiklerini, bu kapsamda 3 saatten fazla rötar yapılması durumunda biletini iade ettikleri yolcuyu bedava taşıdıklarını, 5 saatten fazla rötar halinde ise her yolcuyu bedava uçurduklarını ve bir bilet daha verme taahhüdünde bulunduklarını söyledi.
Sabancı, bu taahhütlerin kendilerine olan güven ve müşteri memnuniyeti konusundaki hassasiyetlerinin bir göstergesi olduğunu ifade etti. Başlattıkları yeni bir uygulama ile yolcuya kendi koltuğunu seçme tercihi sunduklarını ve 15 günde 2 bine yakın yolcunun bu hizmetten faydalandığını aktaran Sabancı, şunları kaydetti:
”Pegasus’un bir vizyonu var, dışa açığız ve dışarıda ne olup bitiyorsa bunu takip ediyoruz. Yoksa bunları ilk başlatanlar biz değiliz. Bu uygulamalar, belki 15 yaşımdan beri Avrupa’da var. Egomuz yok, sağa sola bakıp öğrenmeye açığız. A’dan Z’ye en ucuz uçuran şirket biz olacağız. 29 Ekimde başlayacağımız ‘Pegasus Flying Cafe’ ile de yolcular ücret karşılığında istediğini yiyebilecek. Ben niye yemek istemeyeni sübvanse edeyim? Ücretsiz yemeğin kaldırıldığı uygulamada su, çay, kahve ücretsiz olacak, yemekler ücretli olacak.”
”25 YTL PROMOSYON DEĞİL, SATIŞ-PAZARLAMA STRATEJİSİ”
Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Sabancı, 55 YTL’den başlayan en düşük fiyatlı uygulamadan şimdiye kadar 200 bin yolcunun faydalandığını belirterek, şöyle konuştu: ”Ucuz uçmanın formülü olan Pegonomi ile 25 YTL’den başlayan fiyatlarla Pegasus, Türk sivil havacılığında bir ilke daha imza atıyor. 60 gün ve daha öncesinden biletinizi alırsanız, bu düşük fiyatlardan yararlanabilirsiniz. Uçuş tarihi yaklaştıkça fiyat artar. 25, 35, 45 YTL şeklinde…
Bu bir promosyon değil, satış-pazarlama stratejisi.” Ali Sabancı, soruları da yanıtlarken, uçağın tamamını düşük ücretli uçuşlara ayıramayacaklarını ve en yüksek fiyatın 165 YTL olacağını kaydederek, ”55 YTL’nin altında en az yüzde 10 kapasite ayırıyoruz. Bundan herhalde rekabet içinde olduklarımız çok memnun olmayacak, ancak müşteri açısından olumlu” dedi. Maliyetleri kısarak bu tür stratejiler izlemenin bir yol olduğunu ifade eden Sabancı, ”Bir uçak içinde 25 YTL’ye de bilet bulabilen olacak, 165 YTL’ye de… Ancak Türkiye’de bunu yapan olunca, hemen güvenlik ön plana çıkarılıyor. Düşük fiyatın güvenlikle alakası yok, düşük fiyat güvensizlik manasına gelmiyor. Bir uçakta 25 YTL güvensiz olacak, 165 YTL güvenli olacak. Böyle bir şey olabilir mi?” diye konuştu.
”12 BOEING UÇAĞA 800 MİLYON DOLAR”
Sabancı, yolcudan alınan uçuş ücretinin KDV ve alan vergisi düşüldükten sonraki kalan kısmın şirkete geldiğine ve büyük hava meydanlarında alan vergisinin 6 YTL civarında olduğuna işaret etti. Pegasus yolcularına bazı avantajlar getirecek özel kart çıkarılıp çıkarılmayacağına ilişkin Sabancı, ”Biz low-cost (düşük maliyetli havayolu taşımacılığı) şirketi olarak hiçbir şeye para vermemek taraftarıyız. Maliyetlerin nötr olması lazım. Arkadaşlarımız bir kart üzerinde çalışıyor, ama yapsak mı yapmasak mı diye görüş ayrılıklarımız var” dedi. Ali Sabancı, daha önce duyurdukları 12 adet Boeing uçağı satın alımına ilişkin de bu uçakların kendilerine maliyetinin 800 milyon doları aştığını, uçaklardan 2’sini 2008 yılında, 4’ünü 2009’da, kalan 6 adedini ise 2009-2013 yılları arasında teslim alacaklarını bildirdi. Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat da Kasım 2005’te 6 noktaya, 7 hattan günde 16 seferle başladıkları sektörde, Eylül 2006’da 22 hat, 11 nokta ve günde 60 uçuş seviyesine ulaştıklarını, kış aylarında uçuş noktalarını 15’e çıkaracaklarını bildirdi.
”AMA, ZATEN, YANİ KELİMELERİNE 3 BİN YTL CEZA”
Ali Sabancı, Pegasus ailesi içinde konuşmalar sırasında ”zaten, ama, but, yani” gibi kelimelerin kullanılmadığını ve kullananların para cezası ödediğini de anlatarak, şöyle devam etti: ”Pegasus ailesini topladım ve bu kelimeleri kullananlardan toplanacak parayı ikiye çarpıp bir yardım kuruluşuna bağışlayacağımızı söyledim. Ağustosta 3 bin YTL civarında toplanan para sayesinde, Lösemili Çocuklar Vakfına 6 bin YTL gibi bağış yaptık. Ayrıca filhakika söylenirse, bin YTL cezası var. Toplantılarda birinin başkasının sözünü kesmesi halinde, sözü kesen kişi karşısındakine 20 YTL veriyor. Türkiye’de konuşmayı kesme gibi bir alışkanlığımız var. Bunu aşmamız gerekiyor.” Bu arada, Ali Sabancı’nın, spor giyimi ve Pegasus marka spor ayakkabılarıyla toplantıya katılması dikkat çekti.